Ducati Diavel 2023: od teraz V4 i dosyć charakterystyczny wygląd…

Tego mogliśmy się spodziewać. Ducati Diavel 2023 z silnikiem V4!

W skrócie
  • Ducati Diavel V4. Najważniejsze informacje o nowości Ducati na sezon 2023.
  • O wyglądzie nowego Diavela V4 słów kilka.
  • Ducati Diavel V4. Co nowego znajdziemy na pokładzie włoskiego power cruisera?
  • Serwis? Raczej rzadko. Producent chwali się czynnościami serwisowymi zaplanowanymi co 60 tysięcy kilometrów.
  •  Ducati Diavel V4: moc, przyspieszenie i dane techniczne.
  • Tryb jazdy po drogach o gorszej przyczepności - jedyne rozsądne podejście do tematu przy takiej mocy?
  • Ducati Diavel V4 i akcesoria.

Ducati Diavel to jeden z najpopularniejszych motocykli w swojej klasie i jeden z najbardziej charakterystycznych motocykli świata. Wraz z premierą nowego Diavela, jego charakter nieco uległ zmianie. Czy nowy Diavel sprosta oczekiwaniom fanów marki?

W szóstym odcinku serii internetowej Ducati World Première 2023 producent motocykli z Borgo Panigale zaprezentował nowego Diavela V4. Od teraz w ramie nowego potwora Ducati, znajdziemy piec V4 o wdzięcznej nazwie Granturismo.  Czterocylindrowy silnik o pojemności 1158 cm3 i mocy 168 KM!

Ducati Diavel V4. Najważniejsze informacje:

  1. Nowy Diavel wyposażony jest w silnik V4 o pojemności 1158 cm3. Jednostka generuje moc na poziomie 168 KM!
  2. Jednostka napędowa (Desmosedici Stradale) przywędrowała do Diavela bezpośrednio z Panigale i Streetfightera.
  3. Masa niższa o 13 kilogramów w porównaniu z poprzednikiem przekłada się po prostu na lepsze osiągi.
  4.  Tryby pracy silnika umożliwiają wyłączenie dwóch tylnych cylindrów.
  5. Nowy Diavel V4 posiada tryby jazdy, w tym znajdziemy tryb do jazdy po nawierzchniach o gorszej przyczepności.

Muskularny, przerysowany i jednocześnie elegancki, przykuwający uwagę Diavel V4 łączy pozornie odległe cechy techniczne i stylistyczne sportowych nakedów i muscle cruiserów. W ten sposób spełnia pragnienia wielu różnych motocyklistów: od entuzjastów sportu szukających wygodnego i designerskiego motocykla, przez tych, którzy zamiast tego lubią doświadczać relaksującej jazdy w bardziej miejskim otoczeniu, po miłośników niesamowitych osiągów.

Ducati Diavel V4 zaskakuje wydajnością, imponującym przyspieszeniem i zdolnością do wytracania prędkości. Z kolei prezencja motocykla uwydatnia jego charakter już od pierwszego spojrzenia. Uwagę przykuwają muskularny i szeroki przód, a także dumnie wyglądający wydech z czterema końcówkami. Niepowtarzalne linie stylistyczne czerpią inspiracje z muscle carów oraz po prostu motocykli sportowych.

O wyglądzie nowego Diavela V4 słów kilka

Tak przynajmniej zakłada producent. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem Diavela zaniemówiłem. Styliści znacząco przeprojektowali wygląd motocykla – tego mogliśmy się spodziewać. Nie spodziewałem się jednak schowania  pod obudowami kratownicowej ramy, z której słynie Ducati. Nie spodziewałem się również tak solidnego spłaszczenia przodu. Nowy Diavel wygląda jak bohater kreskówki, który dopiero zderzył się ze ścianą. Początkowo mnie to odrzucało, ale po paru dniach mielenia tej myśli w głowie, jakby przyzwyczaiłem się do tego faktu.

Ducati Diavel V4. Co nowego?

Charakterystyczne przednie i tylne oświetlenie LED wraz z dynamicznymi kierunkowskazami przyczyniają się do niepowtarzalnego wyglądu nowego Diavela V4. Zespół świateł tylnych składa się z matrycy punktowych diod LED umieszczonych pod ogonem. To unikalne, bezprecedensowe i spektakularne rozwiązanie, które sprawia, że motocykl jest natychmiast rozpoznawalny i nie można pomylić go z żadnym innym.

Tutaj po raz kolejny kiedy patrzę na ten sprzęt w oczach mam elementy filmowe. Tym razem nie bajkę, a futurystyczne motocykle występujące w najróżniejszych filmach, które są po prostu wizją jakiegoś reżysera – wybaczcie, że nie podam konkretnego nazwiska, ale tak naprawdę to bez znaczenia. Zobaczcie na lampę tylną, czy się mylę?

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Kolejnymi ważnymi elementami estetyki Diavela V4 są pięcioramienne koła wykonane ze stopu aluminium, a także masywna opona tylna w rozmiarze 240/45.

Nowy Diavel wykorzystuje silnik V4 Granturismo o pojemności 1158 cm3, który jest centralnym elementem konstrukcji motocykla. Zapewnia niezrównaną przyjemność z jazdy i niesamowitą dynamikę generując maksymalnie 168 KM mocy oraz 126 Nm momentu obrotowego. Niezwykle lekka i kompaktowa jednostka V4 Granturismo (wywodząca się z Desmosedici Stradale z Panigale i Streetfightera V4) zapewnia przyjemność już od najniższych obrotów.

Serwis? Raczej rzadko…

Charakteryzuje się również niskimi kosztami eksploatacji, przy głównych czynnościach konserwacyjnych co 60 000 km (rekord na arenie światowej) oraz niskim zużyciem paliwa i emisją dzięki rozszerzonemu systemowi dezaktywacji cylindrów. Ta funkcja wyłącza tylny blok nie tylko podczas postoju, ale także podczas jazdy na niskich obrotach silnika przy zmniejszonym obciążeniu.

Kolejność zapłonu Twin Pulse, wraz z dedykowanym układem wydechowym opracowanym z wielką dbałością o brzmienie, to cechy charakterystyczne silnika V4 Granturismo w nowym Diavelu. Rozbudowany system dezaktywacji tylnych cylindrów, który umożliwia nieodczuwalną zmianę pracy silnika jako dwucylindrowy lub czterocylindrowy, generuje zmianę tonu dźwięku wydechu podczas przełączania trybów. Głębsze brzmienie, o niższych częstotliwościach, wyróżnia pracę na dwóch przednich cylindrach. Częstotliwości dźwięku stają się wyższe podczas aktywowania wszystkich czterech cylindrów.

 Diavel V4: moc, przyspieszenie i to co misie lubią najbardziej…

Ekscytujące osiągi silnika V4 Granturismo łączą się ze zwinnością i dynamiką. Masa własna Diavela V4 bez paliwa to 223 kg, czyli o 13 kg mniej w porównaniu do Diavela 1260 S, dzięki lekkości jednostki napędowej i innych udoskonalonych komponentów. Widelec przedni o średnicy goleni 50 mm i amortyzator tylny są w pełni regulowane.

Diavel V4 zdolny jest do zapierającego dech w piersiach przyspieszania. Parametry silnika przenoszone na nawierzchnię poprzez szeroką, 240-milimetrową oponę tylną pozwalają przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 3 sekundy.

Układ hamulcowy z dopracowaną kalibracją systemu ABS, dwoma tarczami przednimi o średnicy 330 mm i zaciskami Brembo Stylema zapewnia nadzwyczajną siłę hamowania, charakteryzującą motocykle wyścigowe.

Nowy Diavel V4: lepszy na trasę?

Prowadzący zajmuje centralną pozycję jazdy, która według producenta daje poczucie kontroli i pewności siebie. Manewrowanie ułatwia niskie siedzisko na wysokości 790 mm od podłoża oraz wysoka kierownica ustawiona o 20 mm bliżej niż w Diavelu 1260.

Tylne zawieszenie, które ma zwiększony o 15 mm skok, znacznie poprawia komfort na długich trasach. Szerokie, dobrze wyprofilowane siedzisko, zaprojektowane zostało tak, aby zapewniać maksymalną swobodę ruchów w każdym kierunku, oferując tym samym również korzyści pod względem wydajność w jeździe sportowej.

Pasażer, według producenta może również liczyć na wygodne siedzenie, a także składane podnóżki chowane pod ogon oraz teleskopowy uchwyt, które pozostają niewidoczne w pozycji zamkniętej. W standardzie dostarczana jest również łatwa w montażu nakładka na siedzisko pasażera, która pozwala przekształcić Diavela V4 z konfiguracji dwumiejscowej w jednoosobową.

Tryb jazdy po drogach o gorszej przyczepności

Aby bezpiecznie korzystać z pełnych osiągów Diavela V4, na wyposażeniu znajduje się pakiet najnowszej elektroniki, która wzmacnia sportowy charakter tego motocykla. Prowadzący ma do dyspozycji trzy tryby mocy i cztery tryby jazdy: Sport, Touring, Urban i nowy Wet, który przeznaczony jest do jazdy po nawierzchniach o niskiej przyczepności. Może też dostosować tryb mocy silnika i działanie poszczególnych systemów wspomagania jazdy (Ducati Traction Control, Cornering ABS i Ducati Wheelie Control) do sytuacji i własnych preferencji.

Tempomat sprawia, że przejazdy autostradą są bardziej relaksujące, system Launch Control gwarantuje najefektywniejsze przyspieszenia, a zmianę biegów ułatwia Ducati Quick Shift. Quickshifter działający w górę i w dół pozwala też na bardziej efektywną jazdę sportową.

Prowadzący może zarządzać działaniem wszystkich systemów elektronicznych za pomocą podświetlanych przełączników na kierownicy i nowego wyświetlacza TFT o przekątnej 5 cali. Diavel V4 oferuje również możliwość sparowania smartfona przez Bluetooth oraz używania go do odbierania połączeń i wiadomości tekstowych, wybierania muzyki lub korzystania z nawigacji funkcji Turn-by-turn (dostępnej opcjonalnie) za pośrednictwem aplikacji Ducati Link.

Ducati Diavel V4, akcesoria dostępne!

Zdolności turystyczne nowego Diavela V4 można zwiększyć korzystając z półsztywnych kufrów o łącznej pojemności 48 litrów, które dostępne są w katalogu akcesoriów Ducati Performance. Bardziej sportowy charakter Diavela V4 wzmacnia z kolei homologowany tłumik z czterema tytanowymi końcówkami. Możliwości personalizacji poszerzają dodatkowo elementy wykonane z włókna węglowego, kute obręcze, czy zaciski hamulcowe dostępne w kolorze czerwonym i czarnym. Pełny przegląd akcesoriów dostępny jest na stronie ducati.com.

Nowy Diavel V4 pojawi się w europejskich salonach sprzedaży od stycznia w dwóch wersjach kolorystycznych: klasycznym malowaniu Ducati Red i Thrilling Black.

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button